En lille
fortælling om en rejse til Island i en pv 544 med campingvogn.
I sommeren 2009 havde vi bestemt os
for at vi ville ud på en længere ferie tur. Vi kunne have
valgt at følge strømmen og tage en tur til østen,
men besluttede at det skulle være noget helt særligt.
Så valget faldt på Island, og når vi nu er så
glade for vores gamle pv 544, var det ikke svært at beslutte
turen skulle foregå i den.
Vi undersøgte, hvordan veje og
køre forehold var og snakkede med en masse på Island inden
vi besluttede at tage af sted med Volvo pv 544en og mkp campingvognen.
En beslutning der skulle vise sig at
give os mange, skal vi sige anderledes oplevelser. Bilen var gennem
gået i alle ender og kanter og fundet helt i orden. Men vores
første forskrækkelse fik vi allerede i Jylland på
vej mod færgen i Hanstholm. Udstødningen knækkede,
og vi måtte køre til færgen med fri
udblæsning. Flere forsøg på at få den svejst
var forgæves, enten havde man ikke lige tid eller også var
det som en så smart sagde, noget rustent skrot, hvad den nu ikke
var.
Vi måtte sætte vores lid
til at der var en på Færøerne der ville hjælpe
os. Det var nu heller ikke den nemmeste opgave at finde en der, men
efter at have stoppet en politibil fik vi endelig hjælp. Han
kendte en der kunne svejse den. Og vi kunne endelig komme ud og nyde
Færøerne. Der er så helt fantastisk grønt og
smukt.
Vi kørte gennem tunneler, over
fjelde, så tusindvis af får og fugle. Nu gik det bare derud
af, troede vi. For aldrig så snart vi slappede af, skete der et
nyt uheld. Karburatoren lavede ballade. Bilen kunne kun køre for
fuld gas. Nu var det ligesom ikke sjovt mere og humøret var ved
at være væk. Vi var fanget på Færøerne,
på vej mod fjorten dage på Island, med en bil der ikke
kunne køre. Hvordan pokker skulle vi dog kunne komme rundt om
Island? Den skulle laves inden næste dag kl 16, hvor færgen
sejlede. Så heldigvis havde vi, af en eller anden grund taget en
gammel karburator med, imellem værktøj og andet som man
ikke regner med at skulle bruge.
Der manglede bare noget,
så vi haltede ud til vores rednings mand og det viste sig at der
var faldet en prop ud. Den blev limet i og så kørte vi
perfekt igen. Det var bare som bekymringerne pludselig fyldte lidt for
meget. Vi kom vel ombord på færgen igen og kunne nyde en
dejlig sejl tur mod Island. Færgen er stor og moderne så
det var ren afslapning. Næste dag mødte der os et
fantastisk syn. Indsejlingen til Seyðisfjörður
var på det tidspunkt det smukkeste vi havde set.
Nu havde vi travlt med at komme ud og
opleve denne helt utrolige ø. Det syntes tolderne nu ikke vi
skulle. Ikke så hurtigt i hvert tilfælde. De mente
åbenbart vi med vores gamle bil og ditto campingvogn lignede
nogle slemme smuglere. Vi blev endevendt fra enden til anden, alt. Der
blev røntgen fotograferet, kigget i skabe og skuffer, sendt en
hund ind og da Carsten brokkede sig højlydt, mente de også
lige at der skulle kigges efter med spejle under campingvognen.
Selvfølgelig skal de være på vagt for narko, men vi
syntes nu de gik noget over gevind.
Endelig efter næsten en time kom
vi så af sted. Op over hvad der skulle vise sig at være den
værste strækning på hele turen. Efter de uheld vi
havde haft, var vi jo noget bekymret for hvad der ventede, så da
bilen kun langsomt kunne trække op over bjerget, mente Carsten
der stadig måtte være noget galt med karburatoren. Det var
der ikke, kunne vi konstatere da vi kiggede bagud. Det gik bare op, op,
op. Turen gik nord på, mod Mývatn.
Her
var
ingen stigninger af
betydning. Kun to hundrede km gold lava landskab, Smukt, men kedeligt i
længden.
Vi opdagede her hvor fyldt Island er
af overraskelser, vi var på sommerferie, men kørte ind i
både snestorm og sandstorm. I Mývatn
gik vi i det
lækkerste lagune bad, 46 gr. Varmt vand. Det er vidunderligt
når det kun er 10 gr varme. Det kan man godt blive lidt
afhængig af. Vi så helvdes køkken, kogende vand og
mudder der stinker af rådende æg. Et natur fænomen vi
kom til at se mange gange. På vej ud til Dettifoss, et
kæmpe vandfald, måtte vi igen konstatere at det har sine
begrænsninger at køre gammel bil. Vejen var så
dårlig at det var umuligt at køre der, så vi vendte
om og tog en bus tur derud. Så kom vi så ud at køre
offroad i bus, en tur vi ikke glemmer lige med samme.
Turen videre rundt
på den nordlige del af øen er der ikke så meget at
fortælle om. Det gik fuldstændig uden problemer og der er
ikke så meget andet end smuk natur at beskrive. Ca 600 km og
nogle overnatninger senere var vi kommet til Reykjavík.
Da vi regnede
med at blive der nogle dage, fandt vi en rigtig god campingplads i
???????? ca 40 km øst for Reykjavík.
Da det jo var et lille
samfund, løb jungle trommerne hurtigt, der gik ikke lang tid
før der stod en og bankede på døren.
Det var Gunnar, han ville bare lige
snakke om bilen, for han samlede også Volvo. Det endte med han
inviterede os ud i sit sommerhus til mere snak. Smadder hyggelig. det
ligger som nærmeste nabo til vulkanen Hekla og med
udsigt til Vestmannaeyjar . Som aftalt ringede vi til
Gunnar da vi
nærmede os, så han kunne køre ned og hente os ved
hovedvejen. Vi havde ikke fantasi til at forestille os at vi nu skulle
udsætte pv en for at køre, hvor der ingen vej var. Men
Gunnar beroligede: Det er jo en Volvo! Så det gik over stok og
sten lige til vi holdt ved en å.
Naive som vi var, troede vi turen var
slut, men nej pv en skulle nok klare det også, beroligede Gunnar.
Så under hans kyndige vejledning kom vi også igennem det. I
Reykjavík
sejlede vi ud og så på hvaler, vi fik set gejser
og Guldfors, shoppet en hel del strik og badet i den blå lagune.
Vi er nu enige om, efter at have været i Mývatn
at det er det
klart bedste. Den blå lagune er nok dejlig, men Mývatn
er
hyggeligere.
Vores ophold i Reykjavík
sluttede vi
af med en middag på en resturang der drejer rundt på toppen
af et vandtårn. En speciel oplevelse at se byen mens man drejer
rundt. ????? som vi boede i er bygget på et meget aktivt
geologisk område, så der er mange varme kilder og mange
jordskælv. Det ses i bjergene hvor det syder og damper. Selv midt
i byen står dampen op af jorden. Det har man fundet ud af at
udnytte, så man opvarmer drivhuse med vand direkte fra jorden, og
dyrker noget så underligt som bananer.
Den næste del af
turen bød på flere vandfald og et museum som Gunnar havde
anbefalet. Landskabet ændrede sig fra landbrug til lava igen, og
vi nærmede gletsjerne. I flere dage havde vi glædet os til
en tur ud på vatnajøkuld i en super jeep. Det var
også det værd, hold da op en tur. Man køre i en
kæmpe jeep ind på isen og ser gletsjerspalter og de enorme
vigter.
Campingvognen var parkeret på
campingpladsen i Höfn, hvor vi ville være en dag
mere, men
stanken af fisk fik os til at trille mod Egilsstaðir.
Denne
del af
turen havde vi frygtet lidt, fordi det på kortet så ud som
om der var mange store stigninger. Dog viste det sig ikke at være
så slemt som frygtet, vejens beskaffenhed var faktisk det
værste. En del af den var ikke asfalteret, så da vi holdt
en pause og lige skulle have lidt at spise, møde der os et
skrækkeligt syn da vi åbnede campingvognen. Det havde
rystet og bumlet så meget at skabene var sprunget op.
Senere på dagen ankom vi
så til Egilsstaðir,
den
sidste by inden færgen. Her ville
vi være i to dage. Det viste sig at være meget svært
at finde en plet, hvor vi kunne gå tørskoet ind og ud af
campingvognen. Det havde regnet meget de sidste par dage og da
undergrunden jo meget sten, var hele pladsen en kæmpe vandpyt.
Det lykkedes dog. Og også at sidde ude og grille.
Temperaturen var ikke over 15 gr, men
solen skinnede og det var dog sommer. Vi kørte ud og så
Islands skov, den er på størrelse med Bornholm. I vores
øjne ikke noget særligt, men når man har set resten
af landet, kan man godt forstå at Islændingene er glade for
den. For at kunne komme helt derop hvor det skulle være en varm
kilde man kunne bade i, legede vi en bil. Men selv om vi kørte
og kørte, og også fandt området hvor den skulle
ligge, fandt vi den aldrig. Så det blev ikke til flere varme
bade.
Nu var vi jo godt klar over at der
ventede os lidt af en tur ned til færgen, så vi tog lige en
prøve tur i den legede bil. Det gik ok, men det var meget
tåget, så vi håbede det lettede til pv en skulle ned.
Vejret skifter meget hurtigt, så det var ikke umuligt. Det skulle
dog vise sig at det håb ikke holdt. Det blev nok den værste
tur vi nogensinde har kørt. Skyerne lå helt tæt, det
var kun muligt at se til køleren på bilen,
hårnåle sving og stigninger på ca 10 %. Den
stakkels gamle bil slæbte i første gear og det gik i
gåsegang.
Som bekendt skifter det hurtigt og
aldrig så snart havde vi slået op og fået sundet os
lidt, før skyerne lettede og en hyggelig lille by kom til syne.
Dagen skulle bruges til at få købt det sidste strik,
Islandsk strik må man jo bare have med hjem og da krone kursen
var helt på vores side, kunne vi shoppe igennem. Nu var det tid
til at komme ombord på færgen. Der ventede to døgn
på havet, så der skulle bare slappes af.
Da vi kørte fra boere stod
medarbejderne i færgeleget og vinkede, de havde jo tre uger
før hørt os køre ombord med fri udblæsning.
Nu gik det hjemad i fuld fart, i Haverslev, skulle vi lige tanke. Og af
alle mennesker møder vi lige ham der mente at
udstødningen var noget rustent møg. Da Carsten fortalte
at det ikke var noget problem af svejse den på
Færøerne, så det nærmest ud som manden mente
vi omgik sandheden letsindigt. Det var nu lidt morsomt. Som en dejlig
afslutning på en begivelsesrig ferie, var der tændt op i
grillen da vi kom hjem. Det blev sent inden vi gik til ro, der var
meget at fortælle.
Efter tanker.
Det var en dejlig tur med mange
oplevelser. Bilen satte jo som bekendt nogle begrænsninger, nok
også flere end vi på forhånd havde regnet med. Der
var nogle steder hvor det var meget svært at se det smarte i, at
vi havde valgt den. Omvendt må vi jo så også sige at
der er meget vi ikke ville have oplevet, hvis vi ikke var kørt i
den.
Vi har virkelig snakket med mange og
jo også fået en Volvo ven. Derudover tror vi Volvoen og
campingvognen er noget af det mest fotograferet på Island i de to
uger vi var der. Nu hvor det værste er kommet lidt på
afstand, vil vi da ikke afvise at tage til Island igen.
Vi kom jo ikke ud og bade i varme
kilder. Det skal så bare være i en firhjuls trækker
og så ikke hele øen rundt. Der er nok at se syd på
og ind i landet til en uge. En ting er dog ret sikkert
Færøerne skal vi til igen, der er så grønt og
smukt, at det må opleves igen.
Carsten
og Helle Jørgensen +
Volvo 544 og mkp campingvogn.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>0<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
.
|